Med små børn i naturen

Undersøgelser viser, at der er en stærk tradition for brug af uderummet i dagtilbud, og en lang række positive effekter af dette. Mange medarbejdere på området føler sig dog usikre


Over tre forskellige sessioner tirsdag eftermiddag sætter vi fokus på, hvad vi ved, og hvor vi ønsker mere viden. Hvad vi ser i praksis, og hvilke effekter vi ønsker ved brug af natur i pædagogikken. Ved alle tre sessioner vil der være mulighed for debat og spørgsmål.

Tirsdag den 3. nov kl. 11.15 - 12.30:

Science i det nyt læreplanstema

Et nyt læreplanstema har set dagens lys: Natur, udeliv og science. Begrebet science er nyt og arbejdet med at omsætte begrebet til praksis, er stadig nyt land for mange. Få den nyeste viden om hvor vi står med udgangspunkt i projektet ”Kom med ud”. Dernæst eksempler fra praksis med præsentation af Mikroforsker fra projekt Krible Krable samt præsentation af bogen ”Worfor! – Forunderlige fortællinger i et legende naturvidenskabeligt univers”.

 

Oplægsholdere:

  • Niels Ejbye-Ernst, Lektor og Ph.d. på Forskningscenter for pædagogik og dannelse, Via University College. Forskningsansvarlig på ”Kom med ud”
  • Camilla Blomgreen, Adjunkt og cand.pæd.ant. på Via University College.
  • Kari Hald, Naturvejleder og projektleder på Naturvejledning Danmarks projekt Krible Krable – flere små forsker i naturen.
  • Henriette Brun, forfatter og børnekulturudvikler.

Tirsdag den 3. nov kl. 13.30 - 14.45:

Bæredygtighed og verdensmål

Små børn og store komplekse samfundsudfordringer. På denne session sætter vi fokus på de dilemmaer, udfordringer og åbninger der viser sig, når man vil arbejde med bæredygtighed og verdensmål med de mindste børn. Fra Grønne Spirer får vi et overblik over, hvad der foregår ude i praksis og eksempler på relevante pædagogiske aktiviteter. Pædagog Søren Leerbeck fortæller om hvordan, de har grebet emnet an i vuggestuen og børnehaven.

 

Oplægsholdere:

  • Katrine Dahl Madsen, Lektor og Ph.d. på Københavns Professionshøjskole. Forskningsprojekt Pædagogik for Bæredygtighed
  • Nanna Jordt Jørgensen, Lektor og Ph.d. på Københavns Professionshøjskole. Forskningsprojekt Pædagogik for Bæredygtighed
  • Ida Kryger. Konsulent. Ansvar for Friluftsrådets naturpædagogiske arbejde på 0-6 års området og projektleder for programmet Grønne Spirer.
  • Søren Leerbech. Pædagog i den integrerede institution Kastaniehuset i Københavns Kommune.

Tirsdag den 3. nov kl. 15.15 - 16.30:

Trivsel, leg og udeliv

I denne session sættes fokus på naturens og udelivets potentiale i forhold til at sikre trivsel og leg i dagtilbud. Med udgangspunkt i ’Programmet for børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem’, fortæller Anette Boye Koch om betydningen af børns tid udenfor. Nanna Herluf fortæller om hvordan naturen kan skabe rum for fordybelse og plads til det enkelte barn. Og Jans-Ole Jensen fortæller om børns vilde og farlige leg i naturen.

 

Oplægsholdere:

  • Anette Boye Koch, Docent, ph.d. og forskningsleder ved ’Program for børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem’ i Forskningscenter for pædagogik og dannelse på Via University Collage.
  • Nanna Herluf. Pædagog og daglig leder af skovgruppen Anemonerne, I Rudolf Steiner institutionen Solhjem i Aarhus.
  • Jens-Ole Jensen, Cand. mag. ph.d. Docent, og forskningsleder ved Program for krop, idræt og bevægelse på Via University Collage.